Biznes

Jak rozkręcić biznes w internecie? Podstawowe działania marketingowe.

Biznes, każdy chce osiągnąć sukces, ale bardzo często nie ma pomysłu na to jak to osiągnąć. Zbyt często brakuje świadomości, że w biznesie niezbędne jest zapewnienie odpowiedniego kanału dystrybucji lub odpowiedniego sposobu na przetrwanie, aż do czasu pozyskiwania pierwszych zleceń, klientów.

Uruchomienie firmy nie pozwoli w magiczny sposób zdobywać zlecenia, za samo istnienie jej, ale bardzo często takie oczekiwania ma każdy, kto nigdy wcześniej nie prowadził biznesu. Uważanie, że wszystko co potrzebne ma być tanie, najlepiej za darmo, by można było zarabiać godziwe pieniądze, jest mentalnością, która zadomowiła się przez ostatnie lata dość mocno.

Prowadzenie biznesu z myślą i patrzenie tylko przez pryzmat własnej osoby, to osiągnięcie sukcesu zostawia się kwestii przypadku i szczęścia. Bardzo często tworzony jest biznes powielający innych sukcesy, ale z pominięciem tego, że takie osoby miały doświadczenie, wiedzę oraz umiejętności w tych zagadnieniach. Prowadzenie działalności bez odpowiedniego komfortu, swobody oraz właśnie wiedzy wraz z umiejętnościami z danego zakresu jest koniecznością.

Bez przyjemności z wykonywanej własnej pracy, wszelka promocja i pozyskiwanie zleceń, nie spowoduje to nagłego wzrostu zarobków, ale większej goryczy związanej z prowadzeniem biznesu. A nie zawsze wystarczy, by móc zatrudnić osobę do pomocy, której dana dziedzina jest konikiem i posiada większe doświadczenie.

Tu dobrym pomysłem byłoby ponowne przeanalizowanie i zastanowienie się nad pomysłem na biznes.

Pomysł na biznes – co jeśli, co gdyby.

W przypadku kiedy branża i tematyka, jaką zajmuje się firma, jest również w zakresie Twoich zainteresowań i pasji, ale ciągle, czuje się jakby czegoś brakowało by zacząć zarabiać to, to odpowiedź jest prosta – promocji.

Tak jak w przypadku uruchomienia firmy nie ma możliwości, by potencjalni klienci ją zauważyli, tak w przypadku uruchomienia strony internetowej nie jest gwarantem pozyskania zleceń. Tu trzeba wyjść na przeciw potencjalnym klientom, by mogli zauważyć istnienie strony i firmy. W przypadku sprzedaży przez punkt fizyczny, ważnym elementem jest ruch w okolicach niego i w wielu przypadkach dużo firm na tym poprzestaje.

Obecne czasy znacznie utrudniły funkcjonowanie dla takich firm, które nie zadbały o inną formę pozyskania potencjalnych klientów. W przypadku kiedy punkt fizyczny jest zamknięty, to klienci nie mają innego sposobu skorzystania z towarów i usług danej firmy. Wykonanie działań, powinno być zrobione wcześniej niż czekając na negatywne zdarzenia takie jak lockdown, ale nigdy nie jest za późno by spróbować nadrobić zaległości nakładane przez lata.

Krok pierwszy – sumienie.

Spisanie jakie czynności były i są wykonywane, które pozwalają dotrzeć do klienta. Również spisanie w jaki sposób klienci pojawiali się. Choć działanie wydaje się, bez znaczenia tak odgrywa bardzo ważną rolę w przygotowaniu się do rozpoczęcia działań lub kolejnych działań związanych z marketingiem. Pozwoli to na sprawdzenie, jak bardzo inwestowane było w firmę i jej rozwój, a jak bardzo „doiliśmy” i jak dużo czynności wymagaliśmy od innych oraz od siebie jak i od przypadku.

Krok drugi – prosta analiza popytu.

Najprostszą analizę popularności i popytu można zmierzyć darmowymi rozwiązaniami m.in. Google Trends, gdzie istnieje możliwość sprawdzanie popularności w przedziale czasowym konkretnego wyrażenia bądź tematyki. Wynik w postaci krzywej pozwala sprawdzić w formie procentowej zainteresowanie. Daje również dobry podgląd dla zainteresowania fraz np. „przeprowadzki Warszawa„, która ukierunkowania na konkretne miasto jest również popularna w innych województwach m.in. małopolska, czy warmińsko-mazurskie.

Dodatkowo by uzyskać podgląd liczbowy należy sięgnąć po narzędzie Google Ads (AdWords), tu otrzymujemy wyniki średniej wielkości wyszukiwania miesięcznego dla konkretnego wyrażenia, wraz z podobnymi. Ilość wyszukiwań jest wartością podglądową i nie stanowi maksymalnej ilości potencjalnych klientów jakie można uzyskać, ale obecnie dopiero na etapie uruchomienia kampanii jest możliwe przewidzenie ile osób kliknie w reklamę -> ale również ilość osób klikających w reklamę nie jest maksymalną ilością klientów.

Wszystko to ma charakter podglądowy. Średnia ilość klikalności reklam w wyszukiwarce internetowej, podobne wartości można uzyskać np. inną formą marketingu internetowego tj. pozycjonowania.

Krok trzeci – kanał dystrybucji.

Każdy biznes, bez znaczenia czy sprzedawany jest produkt, czy usługa potrzebuje sposobu bądź miejsca sprzedaży. W wielu przypadkach są to punkty fizyczne, gdzie klient przejdzie obok wystawy i z ciekawości zajrzy. Ale w obecnych czasach taka forma jest niewystarczająca i od wielu lat była już nie wystarczająca. Sami często szukamy czegoś w internecie, to dlaczego potencjalni klienci nie mogliby robić tego samego? Bardzo często ten problem i to rozczarowanie przerzucane jest „na przyszłego klienta”, bo „dlaczego nie mógł nas znaleźć” choć sami jednocześnie mamy pretensje dla firm, że są trudno znajdowaniu w sieci.

Najłatwiejszym krokiem, jakie można wykonać w celu uzyskania „pierwszego kanału dystrybucji” jest nic innego niż allegro, ale nim radość będzie rozrywać, dobrze jest sprawdzić, jak wygląda konkurencja na tym serwisie aukcyjnym oraz jak bardzo cieszą się popularnością produkty i usługi konkurencji. Kiedy nie ma konkurencji na grupę produktów należy sprawdzić popularność tematyki z dopiskiem allegro w Google Trends.

Pozyskiwanie zleceń, wady i zalety. Zaniżanie cen, a „my” – zadbaj o swój wizerunek.

Krok czwarty – budowanie własnego kanału dystrybucji = marketing internetowy

Wykonując krok po kroku z tyłu głowy powstaje pytanie „ile będzie to kosztować” i jest to zdrowe pytanie. Budowanie własnego kanału dystrybucji w najprostszej formie to nic innego niż „łatwość” znajdowania strony bądź sklepu internetowego na frazy związane z towarem i usługą. Działania można wykonać w formie „szybkiej, ale drogiej”, które już nawet pierwszego dnia zaczynają generować ruch na stronie i potencjalnych klientów, ale tu ma wielkie znaczenie nie tylko dobór słów kluczowych, ale i przyswajalna zawartość przez potencjalnych klientów. Biznes choć wykonujemy dla siebie, tak odbiorcą jest potencjalny klient i wszystkie działania powinny być dostosowane właśnie pod niego.

Krok piąty – pamiętać.

Rynek i konkurencja nigdy nie śpi, nawet w obecnych czasach rynek choć mocno ucierpiał, tak nie przestał istnieć. Klienci szukają innych miejsc gdzie mogą zaspokoić swoje potrzeby, czy to w formie wiedzy, zakupów, czy spędzania czasu. Klient jest tak samo człowiekiem jak i prowadzący biznes. Należy pamiętać, że wymagać od siebie trzeba więcej niż wymaga się od innych firm, gdzie dokonujemy zakupów. I najważniejsze pamiętać, że rozwój rynku jest zawsze, czasem szybszy, czasem wolniejszy, ale jest zawsze. Nie można skupiać się na 1 sposobie sprzedaży, gdyż zwyczajnie możemy pomijać klientów, którzy są młodszego pokolenia i dla nich np. standardem jest zrobienie zakupów przez internet.